Egy éve tart a Tech Day, a BME érdekes, látványos pályaorientációs sorozata

A Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar az egyik legaktívabb a Tech Day, a tavaly indult középiskolásoknak szervezett pályaorientációs rendezvények programjainak biztosításában.

A péntek délután munkavállalónak és diáknak egyaránt a hétvégi pihenés kezdte. A BME munkatársainak viszont csak ezen a napon van lehetőségük megismertetni az egyetemet a hétközben iskolába járó középiskolásokkal, megmutatni- a helyszínen- milyen az élet a Műegyetemen. Március 1-jén Műegyetem Támogatóinak Baráti Köre Egyesület (MTBK) szervezésében létrejött Tech Day pályaorientációs sorozat újabb rendezvénye egyszerre volt érdekes, tudás- és ismeretterjesztő és remek megerősítés annak a 20 középiskolás fiúnak, aki eljött erre az eseményre, egyben ez volt az első alkalom, hogy csak fiúk jöttek el.

A siker könnyen lemérhető volt, hiszen a délután kettőkör kezdődő eseményen a Közlekedés és Járműmérnöki Kar (KJK) teljesítménymérőlaborjában 16:30-kor még záporoztak a kérdések a nap utolsó előadójára Tollner Dávidra a KJK Gépjárműtechnológiai Tanszékének doktoranduszára, aki a teljesítmény mérő pad működésének fizikai alapjaiba avatta be a diákokat Az első előadáson Hlinka Józseftől, a KJK Gépjárműtechnológiai Tanszékének adjunktusától látványos bemutatón tudhattuk meg, hogyan működik és mi mindenre jó a hőkamera, majd Varga Balázs az MTBK tagja számolt be arról hol tart az önvezető autók fejlesztése.

A Tech Day sorozat 2023-ban indult el, az egyik legaktívabb programajánló a Közlekedési és Járműmérnöki Kar. Csillik Blanka a kar PR menedzsere Varga Istvánt a KJK dékánját kérdezte.

Miért vesz részt ilyen aktívan a KJK a Tech Day rendezvényeken?

Nagyon fontosnak tartjuk a kapcsolatot a középiskolás diákokkal, hogy testközelből mutassuk meg nekik, mit kínál az egyetemünk. Az ilyen bemutatkozó lehetőségek szervezésének komoly hagyománya van nálunk. A BME Tech Day egy új kezdeményezés, amit a Műegyetem Támogatói és Baráti Köre szervezett meg immáron harmadik alkalommal, és amelyhez örömmel csatlakoztunk most is, és várjuk a folytatást!

Mennyire tartja fontosnak a Kar vezetése a középiskolások megszólítását?

Rendkívül fontosnak tartjuk, hiszen ebben a fogékony időszakban dől el, hogy a diákok merre orientálódnak, melyik felsőoktatási intézményben folytatják tanulmányaikat. Az a tapasztalat, hogy sok fiatal ezeken a rendezvényeken dönti el, hogy a Műegyetemet és a Közlekedés és Járműmérnöki Kart (Közlekkart) választja, sokszor halljuk azt is, hogy az Educatio kiállításon győzték meg az érdeklődő diákokat, hogy minket válasszanak.

Milyen tapasztalatai vannak az előadók "megszerzése " kapcsán?

Szerencsére előadókból nincs hiány, hiszen karunk rendkívül sok olyan témával foglalkozik, amelyeket a gyakorlatban is meg lehet mutatni a középiskolásoknak, mint a hőkamerás és endoszkópos vizsgálatok, a próbapadon gyorsuló autó, 3D-s fémnyomtatás, önvezető autók, vasúti és repülőgép szimulátorok, drónos baleseti helyszínelés rekonstruálása, egy város tereinek újratervezése környezetkímélő módon, hogy csak párat említsünk. A szervezésben egyedüli nehézséget az szokta jelenteni, hogy oktatóink és kutatóink rendkívül elfoglaltak.

A pénteki elődók hogyan látták, mennyire voltak érdeklődőek a diákokat?

Mindhárom előadó, Hlinka József, Varga Balázs (MTBK tag) és Tollner Dávid is arról számoltak be, hogy rendkívül érdeklődő csapat látogatott el a BME Tech Dayre, akik „célirányosan” jöttek karunkra, okos kérdéseke tettek fel, és válaszoltak az oktatók által feltettekre. A rendezvény sikerességét az is bizonyítja, hogy a program végeztével is ott maradtak, nézelődtek a J csarnokban, és kérdezgették az előadókat.

A Tech Day-en kívül van-e más, a középiskolásokat célzó rendezvény, esemény, kezdeményezés a Karon, illetve a pályaorientációs témában egyeztetés más karokkal?

Igen, karunk minden egyes alkalmat megragad, ahol a középiskolásokat meg tudjuk szólítani a BME Nyílt Naptól kezdve az Educatión át a Lányok Napjáig, amely a többi karral egyetemben valósul meg, vagy megemlíthetnénk még a rendívül népszerű Szakmai Napot, ami kifejezetten karunkhoz kötődik, és amit eleve hallgatóink (a Közlekkar Szakkollégiuma) szerveznek. Emellett az utóbbi időben havonta legalább egy középiskolás csapatot látunk vendégül karunk valamelyik tanszékén.

A karok közreműködése az érem egyik oldala, a középiskolás diákok érdeklődésének felkeltése, az információ eljuttatása melynek kulisszatitkairól Simonné Kádár Csenge Zsuzsát kérdeztük.

 

Hány helyre küldte ki a meghívót?

Ez alkalommal a KJK-tól kaptam egy hatalmas listát, de volt köztük sok vidéki is. Átalában a saját adatbázisomat használom, Pest vármegyei és budapesti középiskolákat keresek fel, hiszen ezek a programok péntek délutánonként valósulnak meg. A mostani alkalomra is azt a taktikát választottam, hogy sok helyre küldtem a meghívókat és vártam az érdeklődő diákok jelentkezését. Ilyenkor a tanulók egyénileg regisztrálnak esetleg ismerőssel, baráttal jönnek.

 

Hány középiskolából jöttek diákok, illetve most először csak fiúk érkeztek, mi lehetett ennek az oka?

Az ide érkező diákok tizennégy különböző gimnáziumból jöttek, legnagyobb létszámban az ELTE Radnóti Miklós Gimnáziumból. Érkeztek szakközépiskolából is, nekik is elküldtem a meghívót nem kizárólag a gimnáziumoknak. Talán az autós témák miatt alakult így, de valóban, ilyen még nem volt.

 

Akik eljöttek egy-egy Tech Day programokra, értesülnek a következő rendezvényről is, esetleg más, BME-s pályaorientációs rendezvényekről is kapnak tájékoztatást?

Igen, a regisztráció, illetve a jelenléti ív aláírásakor kérhetnek a diákok értesítést a következő eseményről. A korábbi Tech Day-en résztvevők értesültek erről a programról is.

 

A BME pályaorientációs rendezvényein általános tapasztalat, hogy aki részt vesz rajta, szinte kivétel nélkül a Műegyetemre adja be a jelentkezését. A szervezők természetesen tisztában vannak azzal, hogy akik eljönnek egy ilyen rendezvényre, már érdeklődnek a műszaki tudományok iránt, és ezeken az alkalmakon megerősítést nyernek. Az érdeklődés felkeltését a STEM tantárgyak iránt valószínűleg már 16 éves kor előtt, a középiskolákban kellene elkezdeni.

 

 

SKCSZS-CSB-KJ

Fotó: MűTerem